Dessa halter...

I måndags tränade jag för Pia Fälth och då tog vi upp en väldigt viktig sak som jag och Hagbard ofta tappar väldigt många poäng på på tävling, nämligen halter.

Antingen så backar han, tar några steg åt sidan, står stilla med benen som en bambi på hal is eller trampar...
Vad gjorde vi då för att lösa det??

Orsakerna till att halterna blir så "dåliga" säger Pia är för att han sätter under bakbenen för mycket, vilket de ska göra, men detta är överdrivet mycket. Han har ganska mycket påskjut av sig själv liksom. Då försökte vi göra så att om jag tillexempel rider i trav och ska göra halt, först bryta av till skritt för att sedan göra halt. Då skulle jag tänka att bakbenen skulle stanna före frambenen, det var en liten konst men vi fick i alla fall till det ganska bra :)

Jag fick i uppgigt att göra massa halter vid varje ridpass, så jag har bestämmt mig för att göra ca 100 st varje gång jag rider, halterna ska bli bra! Skulle vara så skönt att ha "säkra" 8or liksom.

Någon som är riktigt duktig på att göra halter och allt hon gör inom ridning är Anky von Grunsven! Älskar dessutom hennes klädesmärke! :D

Kolla vad lätt det ser ut, och jag drömmer om att det någon dag ska se lika lätt ut när jag själv gör det!




Ha det bäst! / Paulina


Kommentarer



Ditt namn:
Kom igåg mig?

E-mail: (visas inte för andra)

Din webbplats:

Skriv din kommentar här:

Trackback